Achtergrond

NLP: Neuro Linguïstisch Programmeren

Ontstaan

Wat is neuro linguïstisch programmeren?

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is een benadering die zich richt op communicatie en persoonlijke ontwikkeling. Het omvat technieken en modellen om het gedrag, de gedachten en de communicatie van andere individuen en jezelf te begrijpen en te veranderen. NLP kan worden gebruikt om effectievere communicatie te bevorderen, belemmerende overtuigingen te identificeren en te veranderen, en persoonlijke groei en verandering te faciliteren.

Geschiedenis en oorsprong

NLP heeft zijn oorsprong in de jaren zeventig. Het is ontstaan uit de samenwerking tussen Richard Bandler en John Grinder. Ze bestudeerden succesvolle therapeuten en creëerden technieken en modellen gebaseerd op effectieve communicatie en gedragsverandering. Sindsdien heeft NLP zich ontwikkeld en wordt het wereldwijd gebruikt voor persoonlijke ontwikkeling en communicatieverbetering.

Hoe kan NLP leerkrachten en kinderen helpen?

Nut

NLP kan leerkrachten in het basisonderwijs helpen door hen effectievere communicatievaardigheden aan te leren, belemmerende overtuigingen te identificeren en te veranderen, en persoonlijke groei en verandering te faciliteren. Het biedt technieken en modellen om het gedrag, de gedachten en de communicatie van anderen en jezelf beter te begrijpen en te beïnvloeden. Door NLP toe te passen, kunnen leerkrachten hun interactie met leerlingen verbeteren en een positieve leeromgeving creëren.

NLP en de persoonlijke ontwikkeling bij kinderen

NLP werkt erg goed bij kinderen, ze hebben een levendige fantasie en vinden de NLP technieken vaak leuk en ook makkelijk. Ze hoeven het  niet allemaal te snappen en te analyseren. Ze doen het gewoon. Met NLP kun je kinderen ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Je zet het in bij faalangst, angsten, onzekerheid, “storend” gedrag en ook bij leren. Je leert kinderen om hun brein op een effectieve manier in te zetten, beter met taal om te gaan en een goede basis voor een creatief en succesvol leven. Op deze manier kun je veel problemen aanpakken en voorkomen, zodat kinderen een zetje krijgen om gelukkiger te leven.

NLP zetten wij dus in op school. De verschillende vooronderstellingen van NLP (krachtige overtuigingen en overige technieken zoals ankeren, werken met submodaliteiten, metaprogramma’s worden doorlopen in groep 6 en 7 en in groep 8 wordt alles verdiept. Daarover zijn we nog aan het brainstormen. NLP is een krachtige methode voor persoonlijke ontwikkeling van kinderen, het stimuleren van positieve overtuigingen, effectieve communicatie, en gedragsveranderingen. Hoe meer zicht we krijgen op de (onbewuste) processen van onze hersenen, hoe beter we in staat zijn onze doelen te behalen. Het toepassen en aanleren van NLP technieken bij kinderen geeft ze meer verantwoordelijkheid voor hun eigen denken, voelen e doen en levert meer keuzevrijheid op. Hierdoor wordt de kwaliteit van het leven van een kind aanzienlijk vergroot.